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What the??
A standard displacement with the ability to apply it a direction to follow with a map gathering informations from an RGB image to push it on UVW coordinates.
All this is well explained in 3dsmax 2010 help file.
For these test shots I use a 500m² plane, applied a light displacement modifier (with a fractal noise map).

Then in the material editor, Arch&Design material, in the displacement slot (from mental ray connection roll-out) : 3D displacement, displacement used is a composite material with gradients, smoke, noise etc. And the directional map is a gradient with red, black blue etc colours. Landscape Lume for diffuse.

I always loved shear mountains you can create in Terragen 2, unfortunately, rendering this kind of image inside Terragen take too much time (for animation), that’s why I tried to create this kind of displacement inside Max, on my old computer:
720p sample min 4 max 16, daylight system, FG on High = 10 minutes/image, quite good and quicker than Terragen 2 (for terrain only)

C’est quoi qu’est-ce?
Tout simplement un displacement standard avec une option en plus qui permet de lui donner une direction en se référant à une map contenant des informations de couleur RVB correspondant aux coordonnées UVW. Tout ceci est expliqué dans l’aide de 3dsmax 2010.

Pour ces tests, un simple plan d’environ 500m² légèrement déformé avec un modificateur displace (j’ai utilisé une noise fractal), dans l’éditeur de matériaux je lui ai appliqué un materiel Arch&Design avec dans le slot displacement (du menu “mental ray connection) un 3D displacement avec une map composite dans laquelle j’ai fourré des dégradé, des smokes, des noises etc. Et pour la direction j’ai utilisé un gradiant ramp avec du rouge, noir, bleu etc.
Pour le diffuse, un landscape lume.

J’ai toujours était fan des montagne penchées que l’on peut créé sous Terragen 2, malheureusement le temps de calcul d’une telle image, même sans atmosphère prend énormément de temps dans Terragen 2, pour mes test, en 720p, avec un daylight, du FG reglé sur High et un sample min 4 max 16 j’arrive à environ 10 minutes par images ce qui est plutôt pas mal sur mon vieux PC.

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